Harmonogram

 

 

 

1. Normy postępowania i komunikacja w etykiecie
• normy regulujące nasze postępowanie, ich miejsce w etykiecie,
• pierwsze wrażenie, a budowanie własnego wizerunku i wizerunku instytucji,
• zachowanie czy wygląd – co bardziej ważne w firmie?
• sposoby powitań i pożegnań w różnorodnych sytuacjach funkcjonowania w organizacji.

2. Etykieta towarzyska i biznesowa
• powitania, 
• precedencja, 
• autoprezentacja, 
• tytułowanie, 
• podejmowanie klientów w biurze, 
• bilety wizytowe, 
• small talk.

3. Budowanie wizerunku profesjonalisty – dress code
• charakterystyka ubiorów wg praktyki biznesowej i urzędniczej,
• kroje strojów i kolorystyka,
• dodatki jako ważny element kompozycji wizerunku (np. okulary, pióra, zegarki).

4.Etykieta telefoniczna  
• profesjonalne powitanie, 
• przełączanie rozmów, 
• przygotowanie przed rozmową, 
• zdenerwowany rozmówca, 
• telefon podczas spotkań i przyjęć,
• gafy, 
• poczta głosowa i oddzwanianie, 
• etykieta sms.

5. Korespondencja tradycyjna 
• struktura listu, 
• papeteria, 
• elementy pisane ręcznie, 
• emblematy firmowe, 
• doręczanie, 
• wysyłanie prezentów i kwiatów.
 
6. Netykieta – korespondencja elektroniczna 
• struktura, 
• czas odpowiedzi, 
• oficjalna i nieoficjalna, 
• załączniki, 
• stopka.

7. Zasada pierwszeństwa i tytułowanie gości
• przedstawianie osób wg starszeństwa, płci i stanowiska,
• precedencja, czyli pierwszeństwo (organizacji, struktur państwowych i samorządowych),
• zasada pierwszeństwa przy stole, w samochodzie, w biurze, podczas rozmów,
• praktyka w posługiwaniu się wizytówkami,
• tytuły zawodowe, honorowe i naukowe służbowe w sytuacjach zawodowych.

8. Organizacja przyjęć i poczęstunków dla klientów, zaproszenia
• organizacja oficjalnych i nieoficjalnych bankietów przyjęć, obiadów,
• o czym pamiętać organizując poczęstunek dla gości organizacji?
• sposoby serwowania oraz znaczenie kolejności potraw,
• zaproszenia, sposoby redagowania i przesyłania (co oznacza R.S.V.P.).
 
9. Etykieta stołu, upominki i prezenty między organizacjami
• rodzaje napojów – ich charakterystyka i użyteczność w sytuacjach biznesowych,
• komunikacja werbalna: rozmowy przy stole, przemowy i wygłaszanie toastów,
• kawa i herbata jako element wykorzystywany w budowaniu dobrych relacji,
• serwowanie napojów alkoholowych (wina, wina musujące, winiaki, whisky),
• sposoby podawania kawy i herbaty (użyteczne rady dla koneserów),
• prezenty – ich dobór i wręczanie naszym partnerom organizacyjnym i firmowym.

10. Podstawy protokołu dyplomatycznego
 
 

Pliki do pobrania:

Savoir vivre i etykieta dyplomatyczna w sądownictwie